Friday, November 9, 2012

10 ලිපිය - ගැටළු වලට පිළිතුරු1

දුක යන්න වෙනස්වීම වන්නේ කොහොමද? මෙතැනදී ගැටලුවට හේතුව වී ඇත්තේ චතුරාර්යය සත්‍යයයේ එන දුක්ඛ සත්‍ය හා ත්‍රිලක්ෂණයේ එන දුක්ඛ ලක්ෂණයයි පටලවා ගැනීමයි. මේ තැන් දෙකෙහි අදහස් වන්නේ කාරණා දෙකකි. උදාහරණයකින් කියනවනම් “කෑම“ කියූ විට ඔබ අදහස් කරන්නේ කුමක්ද? එය යෙදෙන තැන අනුව තේරුම වෙනස් වෙනවා. “තුන් වේලටම කෑම කෑම යහපත්ය“. මෙහි පලමු කෑම නාමයකි. දෙවන කෑම ක්‍රියාවකි. මෙලෙස දුක යන්න අවස්ථා දෙකෙහි යෙදී ඇත්තේ අර්ථ දෙකකිනි.

ත්‍රිලක්ෂණයේ දී හේතුවත් චතුරාර්යය සත්‍යෙයහි ඵලයත් දැක්වෙනවා. එනම් ලෝකයේ දුක ස්හාව (වෙනස් වීම) නිසා සත්වයා තුල ඇති වන්නා වූ කණගාටුව, වේදනාව වැනි ස්වභාවය දුකයි. ලෝකයේ කිසිවක් වෙනස් නොවී (දුක ස්භාවයෙන් තොරව ) තිබුනේ නම් සත්වයන් දුකට පත් නොවේ. නමුත් අපට තබා කිසිම බලවේගයකට වෙනස් වීම නැවැත්විය නොහැක.
යම් ප්‍රතිඵලයකට හේතු කීපයක් තිබේ. දුකට එක හේතුවක් වෙනස් වීමයි( දුකයි) අනෙක් හේතුවක් නම් ආසාවයි. නැතිනම් ස්භාවිකව වෙනස් වන දෙයක තමා කැමති හැසිරිමක් බලාපොරොත්තුවයි. අපට වෙනස් වීම නතර කල නොහැකි නමුත් අසාව අත්හැරිය හැක. ඒ නිසා චතුරාර්යය සත්‍යයයේදී දුකට හේතුව දුක (වෙනස් වීම) යයි නොකියා තෘෂ්ණාව (දැඩි ආසාව) ලෙස දක්වා ඇත. 

එහෙනම් වෙනස් වීම දුකය, ආසාව නිසා හටගන්නා දේ දුකය නොකියා ජාතිපි දුක්ඛා, ජරාපි දුක්ඛා ලෙස සදහන් කලේ මොකක්ද?
ඇත්තටම ඒ දෙකම එම දේශණාවේ ඇති බවයි මට පෙනෙන්නේ. ජාතියය, ජරාවය, මරණයය යනු වෙනස් වීමයි. දුක්ඛය, දෝමනස්සයය, සෝකය, පරිදේවය යනු ආසාව නිසා හටගන්නා දේ ය. මෙහිදි තව ගැටළුවක් ඇත. එනම් යමෙක් ඉපදීමය, වයසට යැමය, මරණයය, ප්‍රියයන්ගෙන් වෙන් වීමය ආදී අවස්ථා හැරුණු විට අනෙක් සෑම අවස්ථාවම දුකින් තොරද යන්නයි.
මට පෙනෙන හැටියට මෙහිදි ජාතියය, ජරාවය, ආදී වශයෙන් දක්වන්නේ ඉපදීමය, වයසට යැමය, යන්න නොවේ. මන්ද ධර්මය ස්වාක්ඛාතය. එනම් තමා විසින් ප්‍රත්‍යක්ෂයෙන් දත යුතුය. මරණය ප්‍රත්‍යක්ෂයෙන් දැකීමට මැරිය යුතුය. එසේ නම් නිවන් අවබෝධ වන්නේ මැරෙන විටය. එසේ ගැනීම වැරදිය. එසේනම් මේ ජාතියය, ජරාවයය යනුවෙන් දැක්වෙන්නේ පංචස්කන්ධයේ ජාතියය, ජරාවය, ආදී වශයෙන් විය යුතුය.
එය ප්‍රඥාවන්ත පුද්ගලයාට ඕනෑම විටක ප්‍රත්‍යක්ෂ කල හැකිය.
දැන් අපට දුක යනු අප ව්‍යවහාරයේ භාවිතා වන ඉපදීමය, වයසට යෑමය, මරණයය, ප්‍රියයන්ගේ වෙන් වීමය ආදී දේ නොවන බවත් පංචස්කන්ධයේ හට ගැනීමය, දිරිමය, නැති වීමය, තමා වසගයේ නොපැවතීමය ආදී වශයෙන් වූ වෙනස් වීම බව පැහැදිලි වේ.

අනෙක් ගැටළු පසුව සාකඡ්චා කරමු. ගැටළුවක් ඇත්නම් විමසන්න.
ඔබට නිවන් සැප ලෑබේවා !

No comments:

Post a Comment